30 July 2025
door Max Acke

Laat je klant communiceren zoals hij wil: weg met de drempels

Wie wil er nog formulieren invullen?

We moeten ons aanpassen aan klanten die steeds veeleisender worden, minder tijd hebben en niet verplicht willen worden om bepaalde procedures te volgen en formulieren in te vullen.

Klantvriendelijkheid is niet langer een luxe, het is een noodzaak. Wie zich niet wil aanpassen aan deze evolutie, is sowieso benadeeld ten opzichte van concurrenten die dat wel doen.

Plaatsen van een order

Klanten verwachten een vlot en persoonlijk aankoopproces, zonder onnodige obstakels zoals het moeten inloggen op een apart bestelportaal. Wat willen ze dan wel? Gewoon een mailtje sturen, een WhatsApp-berichtje sturen of zelfs gewoon hun bestelling telefonisch doorgeven.

Bij Sevendays begrijpen we deze evolutie zeer goed. We bouwen ale vele jaren klantportalen en bestelplatformen, maar gaan nu nog een stap verder in klantgerichtheid.

Dankzij slimme AI en integraties tillen we inkomende orderverwerking naar een hoger niveau van gebruiksgemak voor de klant, zonder dat je daar extra personeel voor nodig hebt.

AI als digitale order-assistent

Ons systeem leest automatisch de inkomende communicatie in je mailbox of ander berichtenkanaal uit. Met behulp van artificiële intelligentie analyseren we eerst of het bericht gaat over een bestelling, een klacht of een andere vraag.

Is het een order? Dan gaat het systeem als volgt aan de slag:

  1. Herkenning van klant: Op basis van het e-mailadres of telefoonnummer zoeken we de klant op in het CRM-systeem. Zo weten we of het om een bestaande klant of nieuwe klant gaat.

  2. Artikelverificatie: De AI assistent tracht uit het bericht de bestelde artikels halen en op te zoeken in je ERP-systeem.

  3. Controle op volledigheid: Zijn alle noodzakelijke gegevens aanwezig, zoals leverdatum, leveradres, aantal stuks? Zo niet, dan stuurt het systeem automatisch een vriendelijke vervolgvraag via het oorspronkelijke kanaal om de ontbrekende informatie te bezorgen.

  4. Automatisch order aanmaken: Zodra alle info beschikbaar is, maken we het order automatisch aan in je ERP-systeem.

  5. Human in the loop: Indien gewenst wordt het order als concept aangemaakt en volgt er eerst nog een manuele goedkeuring door een medewerker.

Van zinloos administratief werk naar meer klantcontact

Dankzij deze aanpak verhoog je niet alleen de klantvriendelijkheid, je verhoogt ook de interne efficiëntie. Medewerkers die vroeger tijd verloren met het overtypen van orders kunnen nu:

  • Klanten persoonlijk opvolgen.

  • Telefonisch contact opnemen voor advies of upselling.

  • Offertes opstellen die leiden tot meer sales.

  • Fouten vermijden die ontstaan bij manuele verwerking. Fouten veroorzaken frustraties bij klanten en genereren zinloze kosten.

More customer focus + less workload = WIN - WIN

Dus het introduceren van een op maatgemaakt bestelplatform is nog steeds een goed idee maar je kan dat steeds verder uitbreiden door de ingave van het order met de slimme AI-oplossingen van Sevendays verder te automatiseren tot een nog klantvriendelijkere ervaring, zonder in te boeten aan menselijke controle en zonder je team te moeten uitbreiden.

Zo bouw je verder aan sterkere klantrelaties én een efficiëntere interne werking!