Koude prospectie is dood: de opkomst van autonomous sales
We leven niet langer in een wereld waarin Excel + CRM + ChatGPT = "digitale sales"

In de wereld van sales staan we op een keerpunt.
Ik heb mij laten inspireren door Michael Humblet die mij heeft doen inzien dat sales decennialang werd beschouwd als een intuïtief, menselijk proces, gedreven door persoonlijke connecties. De beste verkopers waren gedreven relatiebouwers die floreerden op basis van vertrouwen, charme en handdrukken. Deals werden gesloten tijdens de lunch, niet via e-mail of WhatsApp. Sales was analoog, weloverwogen en grotendeels reactief.
Maar de tijden zijn veranderd. We leven niet langer in een wereld waarin een Excel en een CRM doorsnee zijn voor "digitale sales". En cold outreach? Die is stuk.
De traditionele e-mailstrategie voldoet niet meer. De meeste cold mails worden genegeerd of belanden in de spam.
Veel zijn bovendien slecht opgesteld. En het ergste is dat iedereen ze haat, vooral je potentiële klanten.
Dus wat nu?
De verschuiving van analoge naar digitale naar autonome verkoop
We zitten midden in de transformatie, niet van mens naar robot, maar:
van handmatig naar ondersteund
van langzaam naar snel
van gokwerk naar data driven
Bij Sevendays geloven we dat we het tijdperk van autonome verkoop ingaan, een nieuw stap in sales waarin machines het zware werk doen en verkopers zich richten op wat er echt toe doet: het opbouwen van betekenisvolle relaties, vertrouwen winnen en het finaal afronden van het sales proces, opgestart als warme lead.
Maar laten we eerst een stap terug zetten.
Stap 1: écht digitaal worden
Veel bedrijven beweren al "digitaal" te werken, maar als uw verkoopproces nog steeds op uw mailbox, ChatGPT en Excel draait, leeft u in het verleden.
Echte digitale verkoop begint met:
Een modern CRM, wat slechts de basis en de lijm is tussen de verschillende onderdelen
Workflows die worden aangestuurd door AI en geactiveerd door acties.
Prospectie, lead nurturing en follow-ups, die waar mogelijk allemaal geautomatiseerd moeten worden.
In deze fase introduceren we de basis automatisering en beginnen we met het volgen van interesses, leadgedrag en prestaties. Verkopers zouden minder tijd moeten besteden aan administratie en meer tijd aan het praten met hoogwaardige, oprecht geïnteresseerde leads.
Stap 2: laat je helpen en schalen met AI
Dit is waar het interessant wordt, AI helpt je met:
Leads scoren op basis van betrokkenheid en gedrag
Personaliseer je outreach op schaal
Voorspel de kans op conversie
Begeleid verkopers in wanneer en hoe ze contact moeten opnemen
We vervangen het salesteam niet, we versterken het. AI neemt de saaie taken over. Mensen zorgen voor de complexiteit, empathie en het opbouwen van vertrouwen.
Als het gaat om gesprekken op directieniveau, kies dan voor analoog. Hoe hoger de inzet, hoe waardevoller je menselijke aanwezigheid wordt. Daar komen je sympathie, betrouwbaarheid en expertise als mens tot uiting.
Automated sales zorgt ervoor om je met de juiste persoon aan tafel te krijgen, vanaf dan is het aan u!
Wat is autonomous sales?
Autonomous sales houdt in dat het verkoopproces verloopt met minimale menselijke tussenkomst, we hebben het dan over:
AI-gestuurde ICP-generatie en -verfijning (ideaal klantprofiel)
Geautomatiseerde, hypergepersonaliseerde, multichannel outreach (e-mail, Linkedin, Whatsapp,…)
Lead nurturing workflows op basis van gedrag
Minimale administratieve inspanningen
Intelligente routing van warme leads naar menselijke salesmedewerkers
Anatomie van een autonomous sales machine
Zo ziet een moderne, AI-gestuurde verkoopmachine eruit:
1. Leadlijsten genereren
Vergeet statische, gekochte lijsten en databases. In plaats daarvan:
Maak dynamische lijsten op basis van je ICP (ideaal klantprofiel)
Gebruik tools zoals Clay, Baseloop en Lusha en webscrapingmethoden om data te verifiëren en te verrijken.
Controleer de recente activiteit van je prospects door automatisch hun tech stack, nieuwsartikelen, LinkedIn-berichten en hun website te controleren.
2. Outreach-automatisering
Cold outreach is dood, transformeer naar "slimme" outreach:
Gebruik multichannel tools zoals Lemlist om gepersonaliseerde sequenties te automatiseren via e-mail, LinkedIn en WhatsApp
Ontwerp flows met 5-7 contactpunten, verspreid over de tijd om meer impact te creëren
Warm je e-maildomein op om spamfilters te vermijden (bijvoorbeeld met Lemwarm)
3. Lead nurturing & scoring
Volg gebruikersgedrag op je website: gebruik tools zoals Leadinfo of Lemlist om bedrijven te identificeren, relevante mensen te vinden om contact mee op te nemen
Wijs leadscores toe op basis van bezoeken, geopende en beantwoorde e-mails of Linkedin berichten
Automatiseer follow-ups met opzettelijke vertragingen om te voorkomen dat je robotachtig overkomt
Zodra de lead warm is, wordt deze overgedragen aan de verkoper, die dan geen echte cold calls meer hoeft te doen!
Autonoom ≠ handen af
Laten we duidelijk zijn: autonome verkoop betekent niet dat je e-mails automatisch in de spam terechtkomen. Het betekent het bouwen van een systeem dat:
Reageert op klantgedrag
Data gebruikt om menselijke inspanningen te prioriteren (naar wie bel je eerst, …)
Mensen de mogelijkheid geeft zich te concentreren op het sluiten van deals, niet op het najagen
Eigenlijk bent u, de mens, de belangrijkste schakel in het hele proces.
Verkoop draait nog steeds om verbinding, om vertrouwen. Maar met een autonomous sales machine kan u meer tijd besteden aan het onderhouden van menselijke connecties en minder tijd aan het uitpluizen van uw mailbox, Excel bestand of het voeren van zinloze cold calls.
Laat Sevendays je helpen bij het bouwen van je salesmachine
Bij Sevendays helpen we bedrijven bij de overstap van klassieke verkoopprocessen naar autonome salesmachines. We zetten systemen op die:
Leads op schaal identificeren en kwalificeren
Outreach automatiseren zonder in te leveren op personalisatie
Je salesteam voorzien van warme leads en bruikbare inzichten
We zetten niet zomaar wat tools op, we bouwen mee aan jouw toekomst van sales.