Praktische AI-tips en -tools om een KMO te helpen groeien
Geen vage theorieën, maar direct toepasbare tips en tools voor groei en efficiëntieverbetering.

Op 28-03-25 op Supernova hoorde ik topondernemer Jürgen Ingels de vraag beantwoorden:
"Wat zou je anders doen in een nieuw bedrijf dan voorheen?"
Hij antwoordde:
"In plaats van te proberen een bedrijf op te schalen naar 100 mensen, zou ik de 10 beste mensen behouden en de backoffice volledig automatiseren." + zeer klantgericht ingesteld zijn
Voordat u uw bedrijf opschaalt, is het essentieel om ervoor te zorgen dat uw interne processen klaar zijn voor groei. Veel KMO's willen groeien, maar raken uiteindelijk opgebrand, verliezen leads of frustreren hun teams door inefficiënte systemen.
Er is geen kant-en-klare oplossing, maar in werkelijkheid draait het allemaal om:
problemen oplossen
knelpunten wegnemen
slimmere en geautomatiseerde workflows bouwen
Het is tijd om te digitaliseren!
Als u een zaakvoerder van een KMO bent en vraagt u zich af hoe u groei kan stimuleren en kostenefficiënter kunt worden, hieronder kan je 10 knelpunten terugvinden die u moet aanpakken om vooruitgang te boeken:
U of uw team verdrinkt in Excel spreadsheets of e-mails
U of uw team herhaalt dezelfde taken handmatig
Klantgegevens zijn verspreid over verschillende systemen
U of uw team gebruikt op verouderde software
U of uw team besteedt meer tijd aan administratie dan aan groei
U bent uw huidige systemen ontgroeid
Klanten verwachten meer dan u kunt leveren
U kunt prestaties of ROI niet eenvoudig volgen, er zijn geen geautomatiseerde rapporten beschikbaar
De samenwerking binnen teams is omslachtig of ongeorganiseerd, u weet niet echt wat iedereen doet
U weet dat er een betere manier is, maar weet niet waar u moet beginnen
Herkent u zich in een van deze? U bent niet de enige, en het goede nieuws is dat digitale transformatie niet complex of duur hoeft te zijn. Begin klein en begin slim.
AI moet
uw dagelijkse repititieve taken automatiseren
mensen helpen om meer te kunnen doen in minder tijd
voorbereidingen maken zodat mensen controles en goedkeuringen kunnen uitvoeren
Jij of je team verdrinkt in Excel spreadsheets en/of e-mails, de samenwerking verloopt moeizaam of ongeorganiseerd, je weet niet echt wat iedereen doet
Groei vertraagt wanneer teams niet goed op elkaar zijn afgestemd of dubbel werk doen. Als de samenwerking verspreid is over e-mails, chats en documenten, overweeg dan om gecentraliseerde tools te gebruiken. Wanneer iedereen op één lijn/systeem zit, verloopt de uitvoering sneller en duidelijker.
Het gaat vaak mis, wat resulteert in verlies van informatie, miscommunicatie, dubbel werk en vertraagde beslissingen wanneer er wordt vertrouwd op eindeloze
Excel spreadsheets: gepruts met formules, lastig samenwerken met verschillende stakeholders
lange e-mail conversaties
=> Deze tools zijn niet gebouwd voor schaalbaarheid en niet om samen in een team te gebruiken.
Verminder in plaats daarvan de frictie en centraliseer data, inhoud en communicatie met een modern
CRM
Projectmanagement-/documentatieplatform
Centraal platform voor contentpublicatie en distributie
Jij of je team herhalen dezelfde taken handmatig, meer administratie dan groei
Handmatig werk kan kostbare uren kosten, zoals:
facturen versturen
betalingsherinneringen versturen
een afspraak inplannen
CRM-contacten bijwerken in verschillende systemen
Het automatiseren van deze repetitieve processen bespaart niet alleen tijd, maar vermindert ook fouten. Je kan tools zoals n8n gebruiken om geautomatiseerde workflows te creëren en dit soort kostbare menselijke werktijd te elimineren.
Jij of je team besteedt meer tijd aan administratie dan aan groei
Wanneer administratie tijd opslokt die besteed had kunnen worden aan verkopen, innoveren of het bedienen van klanten, dan weet je dat je niet goed bezig bent.
=> Identificeer de meest tijdrovende taken en vraag je af: kunnen deze vereenvoudigd, gedelegeerd of geautomatiseerd worden? Administratie zou niet de standaardfunctieomschrijving voor je leiderschapsteam moeten zijn.
Klantgegevens zijn verspreid over verschillende systemen
Wanneer uw sales, marketing en tickets in verschillende systemen staan (nog erger: in e-mails en Excel spreadsheets) die niet met elkaar communiceren, lijdt niet alleen uw interne efficiëntie, maar ook uw klantervaring daaronder.
Door deze systemen te integreren of een centraal systeem te gebruiken, krijgt uw team een compleet, realtime 360-gradenbeeld van elke klant, zijn gegevens en communicatie.
Begin met het in kaart brengen van uw gegevensbronnen (Tip: doe dat met een handige tool zoals Miro om het meteen visueel te maken).
Waar worden uw gegevens opgeslagen? (Google Sheets, Notion, CRM, facturatiesoftware, e-mail, cloudopslag)
Wat voor soort gegevens zijn het? (klantgegevens, financiële gegevens, projecten, analyses, enz.)
Wie gebruikt ze en hoe vaak?
Kies uw "source of truth": waar de meeste gegevens zich bevinden of worden opgehaald (CRM)
Verbind uw systemen met integraties, automatisering en AI-"lijm" (Zapier, Make, n8n)
U kunt de prestaties of ROI niet eenvoudig volgen, er zijn geen geautomatiseerde rapporten beschikbaar
Beslissingen nemen zonder data is als blind varen. Als u uw KPI's of ROI niet consistent bijhoudt, is het tijd om geautomatiseerde rapportagesystemen in te stellen, of dat nu via uw CRM, boekhoudtools of aparte dashboards is. Data moet automatisch in die systemen stromen en eenvoudig te raadplegen zijn.
Nu u het probleem van de verspreide data over verschillende platforms hebt opgelost, kunt u nu data consolideren voor inzichten en rapportage (CRM, Google Looker Studio).
Klanten verwachten meer dan u kunt waarmaken
Als u meer aanvragen, grotere deals of complexere verzoeken ontvangt, maar uw team overbelast is, is dat een teken dat u klaar bent voor groei en risico's loopt. Voldoen aan hogere verwachtingen betekent dat u uw levering, onboarding en ondersteuning opnieuw moet bekijken met digitale oplossingen die schaalbaar zijn zonder extra personeel.
Voorbeelden:
Inkomende supportvragen per e-mail:
Mail automation flows and sequenties
Je weet dat er een betere manier is, maar weet niet waar je moet beginnen
Veel KMO zaakvoerders voelen de chaos, maar hebben niet de tijd of de kennis om die op te lossen. Daar kan een samenwerking met een partner zoals Sevendays bij helpen.
Wij ontzorgen u volledig:
Wij analyseren uw bedrijfsvoering
Identificeren verbeteringen met een grote impact
Implementeren de juiste mix van digitale oplossingen en AI om groei te stimuleren zonder teveel te willen doen.
Groei draait niet alleen om het genereren van meer leads, maar om het opbouwen van een bedrijf dat hiermee om kan gaan.
Als je u in een enkele voorbeelden kan herkennen, is het misschien tijd om een stap terug te zetten en eerst uw fundament goed te leggen.
De juiste systemen zorgen ervoor dat groei soepel aanvoelt, niet stressvol.